Peter Higgs va rebre el Premi Nobel de Física el 2013 (EFE/Graham Stuart)

Mor el físic Peter Higgs als 94 anys, pare del bosó de Higgs o partícula de Déu

L'any 2013 va rebre el Premi Nobel de Física i el Premi Príncep d'Astúries de la ciència pel seu descobriment de l'estructura fonamental de la matèria

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

El científic britànic Peter Higgs ha mort als 94 anys a casa seva després "d'una breu malaltia", segons ha informat aquest dimarts la Universitat d'Edimburg en un breu comunicat.

L'investigador va guanyar el Premi Nobel de Física el 2013 pel seu descobriment del bosó de Higgs, conegut com a "partícula de Déu" perquè es considera com l'element clau de l'estructura fonamental de la matèria que podria explicar per què el món és com és.

Peter Higgs va entrar amb 17 anys a la City of London School, on es va especialitzar en matemàtiques. La seva aposta per la física es va fer realitat al King's College de Londres, on va fer un curs de postgrau en aquesta especialitat i es va acabar doctorant. L'any 1960 va entrar com a catedràtic de Física Teòrica a la Universitat d'Edimburg, d'on era professor emèrit, tot i haver-se retirat el 1996.

Mig segle per confirmar la seva teoria

L'any 1964, juntament amb el físic belga François Englert, va proposar l'existència d'un camp invisible, però present en tot l'univers des del big-bang, que era el responsable de donar-li massa a les coses i que es va anomenar "bosó de Higgs". Una partícula que s'ha considerat com la peça que faltava per completar el trencaclosques anomenat model estàndard de física de partícules, que explicaria com són i com interaccionen les partícules elementals que fan que l'univers sigui com és.

Es va trigar gairebé 50 anys a poder-ne demostrar l'existència després que Higgs i Englert ho proposessin. L'any 2012, el CERN (Centre Europeu d'Investigació Nuclear) va anunciar que havia descobert una nova partícula subatòmica que podria ser justament la partícula anunciada per Peter Higgs, que l'any següent va rebre el Premi Nobel de Física. Aquell any, el 2013, els pares del bosó de Higgs i el CERN van ser guardonats amb el Premi Príncep d'Astúries de la ciència.

La Universitat d'Edimburg ha destacat, en el seu comunicat, que Peter Higgs va ser "un gran mestre i mentor" que va inspirar "generacions de joves científics":

"Peter Higgs era una persona notable: un científic realment dotat, la visió i la imaginació del qual han enriquit el nostre coneixement del món que ens envolta. El seu treball pioner ha motivat milers de científics i el seu llegat continuarà inspirant molts més les generacions futures."

ARXIVAT A:
Ciència